skjul menu

angst

BEHANDLING HOS PSYKOTERAPEUT I KØBENHAVN

Angst kan bearbejdes, så den kommer til at fylde mindre, eller i bedste fald forsvinde. Du kan lære at leve med angst, lige som at det er muligt via terapi at vende skuden, så du lærer at lytte hver gang den kommer. På den måde er angst et konstruktivt redskab og en enestående mulighed for at komme mere i kontakt med dig selv.

Nogle har en bevidsthed og et sprog for, at de er angste. Andre kan være usikre på, hvorvidt de lider af angst, men der er også mennesker, der endnu ikke har en bevidsthed om, at de rent faktisk lider af angst. Måske også du er i gang med at orientere dig i, hvad angst er.

For angst er ikke noget vi lærer om i skolen, ihvertfald ikke om den måde, vi kan rammes hårdt af den både som barn og voksen.

Angst er at være bange, enten for noget bestemt, mens der til andre tider er tale om noget mere udefinérbart. Men med terapeutisk arbejde kan det lykkes at definere angstens indhold. Dermed opstår en konstruktiv bevidsthed om, hvad det konkret er, at man er bange for.

At være bange er noget vi normalt forbinder med børn. Men at være bange kan forekomme hos voksne også, fordi følelser opstår uafhængigt af rationalitet. Men det kan være meget svært for en voksen at erkende, at han/hun er bange. Det kræver både mod og bevidsthed. Lidt efter lidt kan man med en terapeuts hjælp lære at mærke, når man er virkelig bange. Er man f.eks. angst for kontakt, og trækker sig, fordi der derfor er fare på færde, da bliver det muligt at italesætte med:

 

JEG BLIVER SÅ ANGST, NÅR JEG ER I KONTAKT MED ANDRE

 

Ofte er det et stort gennembrud, når man kan italesætte, hvor bange man er, og i hvilke situationer. For da kan man tage angsten alvorligt, og søge omsorg, samt give sig selv omsorg, og dermed tage pusten ud af følelsen, og stoppe med sin undgåelsesmanøvre (at trække sig).

Det er ikke ønskeligt at gå for hurtigt frem, hvis man lider af angst, da det ville være et overgreb. Men hvis angsten ikke skal styre ens liv, er det vigtigt at man omvendt får ”udfordret” den ved at gå i psykoterapi og her praktisere og lære at gå stille og hensynsfuldt frem, og langsomt komme ind i det felt, som man er bange for og presset af.

Angst kan optræde i mange versioner:  den kan være mild, moderat, kraftig, kronisk, periodisk og akut. Og ofte er angst forbundet med andre stærke følelser af bl.a. skam, skyld, vrede, krænkelse, sorg, svigt etc.

Angst kan være virkelig invaderende. Hvis ikke man kan komme ud af sin dør, eller må forlade steder, fordi man føler sig ubehageligt til mode, og evt. får vejrtrækningsproblemer, taler vi om angst, der også går hen og bliver invaliderende. Den binder os på hænder og fødder, besætter kroppen, følelserne og tankerne, så vi ikke kan bære at være i os selv.

Men selv ved milde former for angst, kan angsten invalidere os og indskrænke vores handlemuligheder og vores evne til at nyde at være til. Den er her og der og allevegne – den fylder meget.

 

 

AT VÆRE ANGST

FOREGÅR I

KROP, HOVED OG SJÆL

 

 

Og angst handler netop meget om VÆREN, om at blive – på stedet og i livet. Angst er et lag mellem dig og livet. At trække vejret er en del af at leve og overleve, og derfor slår angsten sig tit på vejrtrækningen, både når angsten er kronisk og ligeledes når den er mere akut. Derudover kan den påvirke vores puls og vores temperatur i kroppen, samt evnen til at orientere sig m.v.

Lever man med en eller anden form for angst, kan der være god grund til at tage sig selv alvorligt.  Et liv, der udelukkende består af ikke at være glad, at føle præstationsangst, have lavt selvværd, stress,, kropslige smerter, sorg, pres, er et liv, hvor der må kæmpes i umenneskelig grad. Man kan spørge, hvor værdigheden er henne, når der skal kæmpes så meget for at holde sammen på sig selv. Angst kan, på trods af alt, og når den nu ikke kan fordrives eller udryddes med ét hug, være en enestående mulighed for at komme mere i kontakt med dig selv og dine følelser.

 

BEHANDLING AF ANGST

Det kræver særlig erfaring at identificere og behandle angst, da angst kan være en temmelig diffus størrelse med mange ansigter. Der er da også en del typer angst, som giver forskellige diagnoser, der skal behandles forskelligt.

Uanset angsttype, anbefaler man samtaleterapi, evt. i kombination med antidepressiva medicin. Det handler altså om at finde en terapeut, der udfører samtaleterapi, og som anerkender at det kan foregå i feltet mellem samtaleterapi og medicinsk støtte. Det er min erfaring, at angst er en svær følelse, og at man letter det terapeutiske arbejde, når der kommer lidt mere ro på med støtte fra medicin. det behøver i og for sig ikke være særlig store diagnoser, da selv ganske lidt kan have en stor effekt.

Jeg anbefaler ligeledes at kombinere med kropsterapi, da angst er en meget kropslig oplevelse, og da den endvidere kan sætte sig i kroppen mere kronisk.

Er man gået til lægen med sine symptomer, og lægen diagnosticerer en af angsttyperne, kan du få en henvisning med tilskud til en mindre del af taksten for en psykolog (hvis du er ml. 18 og 38 år), men desværre er der ofte lange ventetider.

Hos en psykolog er der sat et korttids perspektiv på både hvad angår sessionernes længde og antallet af sessioner. En henvisning er således akuthjælp, og ikke et dybdegående arbejde, som angst kræver, da angst ofte fører andre følelser med sig, samt kropslig uro, stress og til tider også smertetilstande, eller diffuse symptomtilstande. Angstens kerne kræver tid at nå ind til, da der ofte vil være lagt mange lag i form af undvigemanøvrer oven på angsten.

Denne afkodning samt evnen til at mærke selve følelsen af angst og hjælpeløshed tager normalt et godt stykke tid at då sat på skinner – hvis ikke det blot er en medicinindsprøjtning eller at slukke ildebrande. Med angst skal man gå stille frem, da man jo er rigtig bange, hvilket er noget man først opdager i behandlingen. Derfor bør angstbehandling foregå i trygge omgivelser i et tempo og med forståelse for essensen i angst, hos en terapeut, der kan stå solidt, når det hele “gynger” – kroppen bliver iskold eller hjertet dunker, og man kan mærke, hvad det vil sige at være rigtig bange. Når man mærker det, kan arbejdet gå fremad, fordi det vi tør mærke, punkteres.

Jeg udfører psykoterapi (samtaleterapi) med nyeste metoder i en tryg og individualiseret behandling. Psykoterapi kan hjælpe dig til at gå ind i angsten og de følelser, der er beslægtede med angst og hele dem, så det ikke dominerer din hverdag helt så meget.

Jeg har mange års erfaringer med angst, og de forklædninger den optræder i. Angst skaber tit en overdreven beskyttelse, hvilket er fuldkommen forståeligt og naturligt. Dem der kommer til mig, har ofte fået nok af, at beskyttelsen er blevet så massiv, at heller ikke livet kan komme i spil. Så er det tid til at få nogle nye måder at beskytte sig på, som lukker op til dig selv og livet.

Det er dig, der lever med angst, men jeg er der til at støtte dig og give dig omsorg og forståelse, og håb for at komme videre. Jeg vil bære angsten sammen med dig, indtil du selv er i stand til at bære den i dit eget system.

Jeg kender til angst på min egen krop. Via en terapeut fik jeg opdaget, hvor bange og presset jeg blev i mange situationer, og at jeg konkret var bange for ikke at være god nok. Mine antenner var overudviklede. Som 13-årig fik jeg diabetes 1, måske fordi livets sødme forsvandt med så meget angst. Der gik længe, før jeg kunne forstå, hvad angsten handlede om, og bære at jeg kunne føle mig ganske hjælpeløs. Da jeg opsøgte en rigtig dygtig psykoterapeut, fik bevidsthed om den, og lærte gradvist at rumme den og tage mere ansvar for den. Og så blev den meget mindre – jeg fik kontrollen tilbage. Og i dag er jeg så heldig at videregive mine erfaringer til andre.

Læs evt. om generaliseret angst, eller skriv til mig med spørgsmål eller for at booke en tid.